Nuoret suunnittelemassa kauppakeskuksesta viihtyisää ja turvallista hengailupaikkaa

Kuinka parhaiten osallistaa nuoria heille tärkeän hengailupaikan suunnitteluun kaupungissa? Miten luoda nuorille merkityksellisestä tilasta entistä viihtyisämpi ja turvallisempi kaikille? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Nuorten Palvelu ry:n Nuorten osallisuuden kehittäminen kauppakeskus Lippulaivassa -hankkeessa vuosina 2021–2022.

Hankkeessa kehitettiin kauppakeskuksissa paljon aikaansa viettävien noin 10–18-vuotiaiden nuorten osallisuutta, vaikuttamista ja vastuunottoa Espoon kauppakeskus Lippulaivan suunnittelussa ja toiminnan alkuvaiheessa.

Nuorille järjestettiin muun muassa Lippulaivan ja kirjaston sisustukseen, toimintaan ja pelisääntöihin keskittyviä ideapajoja, pelisääntöjen suunnittelua sekä työmaavierailuja ja katutaidepaja. Yhteistyötä tehtiin kauppakeskuksen, järjestyksenvalvonnan, nuorisotoimen, järjestöjen, kirjaston ja monien muiden toimijoiden kanssa.

Ideapajoissa nuoret saivat tietoa kauppakeskuksen suunnitelmista ja heiltä kerättiin ideoita ja toiveita muun muassa sisustukseen, äänimaisemaan, Lippulaivan avajaisiin ja muihin tapahtumiin liittyen. Nuoret saivat keskustella toistensa sekä kauppakeskuksen suunnittelijoiden kanssa ideoistaan.

Nuorten toiveesta kauppakeskus Lippulaivan käytäville tuli paljon istumapaikkoja, latauspistokkeita, viherkasveja sekä pihalle jäätelökioski kesällä. Lippulaivan kirjastoon tuli erilliseen pelitilaan biljardipöytä, pingis ja pelikoneita. Muualle kirjastoon toteutui myös nuorten toiveesta yhteiskeittiö, paljon istumapaikkoja ja hiljaista työskentelytilaa.

Lippulaivan rakennusvaiheessa nuorille järjestettiin mahdollisuus osallistua ohjatuille kierroksille työmaalle. Työmaavierailut konkretisoivat sitä, millaista tilaa nuoret olivat suunnittelemassa ja antoi heille merkityksellisyyden tunnetta siinä, että vain harvat pääsevät näkemään keskeneräisen kauppakeskuksen läheltä.

Nuoria opastetulla kierroksella kauppakeskus Lippulaivan työmaalla syksyllä 2021. Kuvaaja: Bea Bergholm

Lisäksi toteutettiin kaksi pelisääntöpajaa, joissa nuorten kanssa luotiin yhdessä pelisäännöt kauppakeskukseen ja puhuttiin turvallisuudesta yleisesti. Pajoissa mukana oli yhteistyökumppaneiden edustajia. Etenkin Lippulaivan Nojan® (Nuorten oma järjestyksenvalvoja) tapaaminen oli monen nuoren mielestä kiinnostavaa ja kysyttävää vartioinnista riitti. Pelisääntöpajojen lopputuotteena oli viiden kohdan lista lopullisiksi pelisäännöiksi.

Nuorten osallistamisesta hyötyvät kaikki

Hankkeen aikana järjestettyihin tapahtumiin osallistui parisataa nuorta, joista useampi kymmen kävi aktiivisesti useassa tapahtumassa. Nuorilta kerätyn palautteen perusteella lähes kaikki osallistuneet kokivat saaneensa vaikuttaa ja tulleensa kuulluiksi sekä olivat tyytyväisiä Lippulaivaan toteutuneisiin asioihin ja kauppakeskukseen kokonaisuutena.

Nuoret siis saivat hankkeen tavoitteen mukaisesti positiivisen kokemuksen heille tärkeään tilaan vaikuttamisesta. Hankkeen onnistumisesta kertoo myös se, että nuoret kyselivät säännöllisesti tapahtumien perään ja kutsuivat usein mukaan kavereitaan.

”Yllätyin, että oikeesti pääsen vaikuttamaan näin paljon!”
-kirjaston suunnittelupajaan osallistuneen nuoren kommentti

Nuorten vastuunottoa parannettiin erityisesti toteuttamalla pelisääntöprosessi heidän kanssaan. Yhdessä tehdyt pelisäännöt ovat olleet muun muassa Lippulaivan Nojilla® (Nuorten omilla järjestyksenvalvojilla) aktiivisessa käytössä heidän kohdatessaan nuoria.

Hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä Espoonlahden alueen eri toimijoiden kanssa. Perustimme kauppakeskuksen alueelle keskittyvän moniammatillisen verkoston, joka kokoontuu säännöllisesti ja vaihtaa tietoa nuorten tilanteesta ja ilmiöistä. Projektin aikana saatiin näkemystä siitä, millaista tekemistä alueen nuoret kaipaisivat jatkossa. Monella nuorella on selkeä tarve ohjatulle vapaa-ajan toiminnalle, vaikka he viihtyvätkin myös kauppakeskuksessa vapaasti hengaillen.

Tärkeänä meriittinä hankkeelle oli myös sen sijoittuminen 10 parhaan joukkoon Opetushallituksen Euroopan nuorison teemavuoden Awards – Suomen parhaat osallistajat -kilpailussa. Sijoittumista perusteltiin muun muassa sillä, että hanke on hyvä esimerkki yksityisen ja järjestösektorin yhteistyöstä, osallistamismalli on räätälöitävissä muihinkin kauppakeskuksiin ja hanke tavoittaa erityisesti sellaisia nuoria, jotka eivät muuten olisi aktiivisia nuorten vaikuttamisen kanavissa.

Hankkeen pohjalta tehtiin myös pdf-muotoinen, vapaasti saatavilla oleva osallisuusopas. Opasta voivat hyödyntää eri alojen toimijat työssään nuorten osallisuuden kehittämisessä. Opas on ladattavissa osoitteessa www.nuortenpalvelu.fi/osallisuusopas.

Yhteystiedot: Bea Bergholm, asiantuntija, Nuorten Palvelu ry. 050 549 7733, bea.bergholm@nuortenpalvelu.fi