Aloitin koulunuorisotyöntekijänä syksyllä 2023 Oulaisten ylä-koululla, jossa on n. 300 oppilasta. Valmista pohjaa työhön ei ollut, joten aloittaminen jännitti. Nuorisoon tutustuminen oli ensimmäinen askel ja siitä se lähti. Koulumaailma oli muuttunut omista ajoistani ja haasteet olivat erilaisia. Yksinäisyyttä, ahdistuneisuutta ja sosiaalisten taitojen puutetta näkyi päivittäin ja mietin, miten näihin voisin vaikuttaa.
Aloin pitämään tekemälläni motoriikkapelillä välituntihaasteita, jotka osoittautuivatkin todella suosituiksi. Pelissä kuljetetaan rengasta mutkikasta rautatankoa pitkin yrittämällä olla osumatta siihen ja kun osui niin summeri soi ja oli seuraavan vuoro yrittää. Pikkuhiljaa tarjosin uusia haasteita, kuten tarinanoppahaastetta. Siinä heitetään 9 kuvanoppaa ja niistä kirjoitettiin sitten tasan 200 sanainen tarina suomeksi kynällä paperille. Pikkuhiljaa haastetta jalostettiin myös englannin ja ruotsin kielelle. Osallistujia oli yllätyksekseni todella paljon ja tehtäviä palautettiinkin runsaasti. Tarinanopat olivat nuorten mieleen ja jalostin niillä uudenlaisia haasteita, kuten 2 minuutin videohaastattelujen tekemistä.
Heti koulujen alkamisen jälkeen aloitin myös “nimikisan”, joka toimii siten, että joka perjantai vien käytäville 15 kindermunan muovista yllätyskuorta, johon olen laittanut kaksi etunimeä. Kuoren löytäjien tarkoitus on etsiä koulusta kyseisen nimen omaavat henkilöt ja tuoda heidät luokseni ja kun näin käy, niin kaikki kolme saavat pienen palkinnon. Tämän tehtävän tarkoitus on, että osallistujat joutuvat tutustumaan uusiin ihmisiin ja kehittämään sosiaalisia taitojaan. Tehtävästä tuli menestys, jota toteutetaan joka perjantai.
Pelkkää kisailua ja haasteita ei työ kuitenkaan ole, vaan päiviin kuuluu usein myös rauhallisia keskusteluja oppilaiden kanssa. Joskus opettajat ovat ohjanneet ahdistuneen oppilaan luokseni ja silloin läsnäololla on suuri merkitys. Läsnäolo ja kuuntelu onkin tärkeimpiä työvälineitäni huumorin ja mielikuvituksen kanssa. Tulee myös hetkiä, jolloin on tarvetta ohjata nuori kuraattorin tai terveydenhoitajan luokse ja tämä tehdään nuoren omalla suostumuksella. On tullut myös tilanteita missä kotiväki ilmaisee huolensa jälkikasvustaan ja yhdessä vanhempien ja nuoren kanssa puretaan tilanteita ja keksitään ratkaisuja.
Päihdekasvatus on myös osa toimintaa, jota toteutetaan kaupungin muiden nuorisotyöntekijöiden kanssa yhteistyössä oppitunneilla ja välitunneilla.
Nuorisotyö onkin lähtenyt hyvin käyntiin koululla ja toiminta tavoittaa 80-110 nuorta päivittäin, joka on mielestäni hyvä tulos. Toiminta onkin saanut hyvää palautetta oppilailta, vanhemmilta, henkilökunnalta ja myös ulkopuolisiltakin, joten todettakoon, että toiminta on tullut tarpeeseen.
Teksti ja kuvat: Koulunuorisotyöntekijä Jani Oja, jani.oja(at)oulainen.fi