Kirjastokummi antaa digiopastusta kaikille heille, joilla on ongelmia digilaitteiden käytössä. Jos osallistuminen kirjaston tai muihin alueen hyvinvointipalveluihin on syystä tai toisesta hankalaa, kummi auttaa. Kirjastokummitoiminta vahvistaa maaseudulla asuvien ihmisten aktiivista kansalaisuutta ja hyvinvointia.
Kaveria ei jätetä! -hanke, johon kirjastokummitoiminta liittyy, käynnistyi Wiitaunionin alueella parhaimpien syyssateiden aikaan. Lokakuun alussa 2021 Viitasaarella aloitti hankkeen vetäjä Jukka Vuorela ja pian toiminnassa oli mukana ensimmäinen kirjastokummi Timo Varis. Minä olen toinen alueemme kirjastokummi Heli, täällä Pihtiputaalla, Keski-Suomen pohjoisimmassa kirjastossa.
Kirjastokummi opastaa tietokoneen, älypuhelimen ja tabletin käytössä sekä rohkaisee uusien laitteiden ja palvelujen käyttöönotossa. Moni – varsinkin ikäihminen – kokee älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen käytössä hankaluuksia. Lähipiiristä ei aina löydy digiongelmiin auttajaa tai opastajaa. Kirjastokummi kohtaa asiakkaan suurissa tai pienissä tietoteknisissä ongelmissa kiireettömästi kotona tai kirjastolla.
Ongelmien ratkaisun lisäksi kirjastokummi ohjaa käyttämään kirjaston palveluja ja kertoo verkossa piilevistä monista huvia ja hyötyjä tarjoavista mahdollisuuksista. Myös kirjaston kirjat ja muut aineistot tuodaan asiakkaan kotiovelle. Kirjastokummiksi voi tulla monenlaisista ammatillisista taustoista, yhdistävänä tekijänä kummeilla on auttamisen halu. Kirjastokummi on kanssakulkija, ihminen ihmiselle.
Asiakastapaamisia
Pakkasten paukkuessa ensimmäinen asiakkaani, eläkeläisrouva, tuli opastukseen kirjastolle. Tabletin opastusaika oli varattu kuntosalikäynnin ja avantouinnin väliselle ajalle. Laskujen maksaminen ja muu sähköinen perusasiointi sujuivat näppärästi, mutta nyt tutustuimme verkkokauppaostamiseen – ja tilasimme turkoosit talvimaiharit. Koronapassi ladattiin älypuhelimen näytölle, tutustuttiin suoratoistopalvelun tarjoamaan materiaalin sekä etsittiin Keskisuomalainen-digilehden tilausohjeet. Asiakas oli tyytyväinen ja tulee uudestaan – kunhan kiireiltään ehtii.
Ensimmäinen kotona tapahtuva opastus kesti mukavissa merkeissä puolitoista tuntia. Katsoimme ensin joululahjoiksi neulotut villasukat, joulukorttiaskartelut ja keittiöremontin tulokset. Etsimme, haimme ja latasimme koronapassin Kanta.fi-palvelusta, opettelimme tabletin käyttöä pankkiasioinnissa. Tutustuimme lisäksi kuvien järjestelyn ja loimme kuvakansioita. ”Kyllä meillä Pihtiputaalla asiat on hyvin, kun tällaistakin palvelua meille annetaan”, hän huikkasi vielä pois lähtiessäni. Paukkupakkanen ei sitten enää niin kylmältä tuntunutkaan.
Kirjastolla kohdattu vanhempi rouva kertoi opastukseen tullessaan, että hänen läheisensä ei enää pysty hoitamaan itse asioitaan. ”Jos en auttaisi, niin kukaan ei niitä hoitaisi. Jonkun täytyy.” Rouva tuli luokseni väsyneenä. ”Kun olisi paljon omiakin hoidettavia asioita”, hän huokaisi. Kansalaisneuvonta-sivujen avulla selviteltiin tehtäviä, joista aloittaa. Etsimme ja tulostimme poliisille ja pankille allekirjoitettavia lomakkeita. ”Tästä oli valtavan iso apu”, hän kiitteli silmät kosteana. Kokonaisuus hahmottuu asia kerrallaan. Kanssakulkien.
Kirjakassi-asiakkaiden tapaaminen kyläkunnilla on oikein mukavaa. Ensimmäinen asiakas sai kolme toivomaansa romaania, mutta ei aikonut palauttaa lukemiaan kirjoja, ennen kun tulen hetkeksi olohuoneeseen istumaan. Istuimme, joimme inkiväärilimsaa ja tunnistimme erilaisia pihan ruokintapaikan lintuja. Lämminhenkisen kohtaamisen jälkeen kiiruhdin toiseen kotiin. Siellä silittelimme kissaa ja tutustuimme taidokkaisiin jouluaskarteluihin. ”Kun illalla menen yläkertaan näitä tekemään, kelloa katsonkin seuraavan kerran siinä kolmen maissa”, hän kertoi nauraen harrastuksestaan. Hän sai kirjastolta lainaksi vinon pinon uusia askartelukirjoja ja -lehtiä lisäinspiraatiolähteeksi. Kirjastolle palautui mm. joulusuklaakonvehtirasia kiitokseksi.
Viime aikoina kirjastokummia on pyydetty apuun koronapassien lataus- ja tulostamishankaluuksissa. Terveyskeskuksen antamien rokotustodistusten tueksi me kirjastokummit olemme tulostaneet ja ladanneet passeja asiakkaiden älylaitteisiin. Kirjaston laajenevat palvelut, kirjastokummitoiminnan tarjoama apu on saanut paljon kiitosta. Palvelulle on selvästi tarvetta.
Ja me kummit saamme hyvän mielen auttamisesta.
Kirjastokummi
Heli Hjelmeroos-Haapasalo
Pihtiputaan kirjasto