Pelillisyyden uudet keinot kirjojen maailmaan

Pelillisyyden uudet keinot kirjojen maailmaan -hankkeessa pelillisyys ilmentyy tarkoituksellisesti erityisesti leikillisyyden, tarinallisuuden ja hauskuuden kautta. Pääpaino on näiden kaikkien elementtien mukana pitäminen lukemaan innostamisessa. Lisäksi pelillisyys nähdään enemmän analogisena kuin digitaalisena, tosin molempia myös tarkoituksella yhdistellen. Esimerkiksi työpajalliseen ohjaukseen liittyvät olennaisesti niin pelillinen ryhmätyöskentely, käsin kirjoittaminen, muovailu, piirtäminen kuin tabletilla toimiminenkin.

Kyseessä on alueellinen pelillisyyden keinoin lukemaan innostava, kokeileva, uutta muotoileva ja samalla mitä suuremmissa määrin alueelta myös tietoa ja jo kokeiltua keräävä ja jakava, hanke.
Hanke on Lounais-Suomen kirjastojen lasten ja nuorten VarSat-ryhmän yhteinen, ja sitä koordinoi Turun kaupunginkirjasto.

Hanke käynnistyi 60% projektisuunnittelijan voimin syyskuussa 2020. Paljon oli (maailman laajuisestikin) ennättänyt muuttua hankkeen hakuvaiheen ja käynnistysvaiheen välillä, hankkeen pelillisyyteen pohjaava perusidea pysyi kuitenkin samana. Lukuriemua pyrittiin lisäämään leikillisyyden keinoin.

Mitä hankkeessa lopulta tehtiin?

Tiedon kerääminen ja jakaminen

Hankkeen aikana on tosiaan kattavasti kaiveltu, kerätty, tongittu ja eteenpäin alueelle jaettu erilaisia laaja-alaisesti kirjastotyöhön soveltuvia pelillisiä menetelmiä, alustoja/sovelluksia, opinnäytetöitä ja työpajoja. Näistä alueen kirjastot voivat kukin omaan tahtiinsa ja omiin tarpeisiinsa ammentaa esimerkiksi soveltuvia ideoita ja kokeiluja, hyödyntää listaa kokeilluista ja hyviksi havaituista ilmaisista sovelluksista (kuten AR applikaatioista) suoraan omaan toimintaansa ja järjestää työpajoja itse itselleen sopivina ajankohtina. (vrt. alkuperäinen ajatus kokeiluista kirjastoissa esim. lukulomien aikana). Informaatiota paitsi jaettiin, myös kerättiin VarSat-ryhmän yhteisessä Teams-tiimissä.  Näin sen on tarkoitus jäädä helposti saataville nimenomaan hankkeen päättymisen jälkeen.

Yhteistyö

Hanke teki yhteistyötä Seinäjoen Erten kesän 2021 valtakunnallisten ja pelillistettyjen kesälukukampanjoiden (lapset ja nuoret) parissa. Pääasiassa tämä tarkoitti Teams-yhteyksien kautta ylläpidettyä ideoivaa työryhmätyöskentelyä, ryhmässä oli osallistujia ympäri Suomen.
Lisäksi tehtiin yhteistyötä useiden muidenkin hankkeiden kanssa, kuten alueellinen Sanojen sinfoniaa -hanke, osallistuttiin erilaisiin yhteistyökuvioihin sekä suoritettiin aktiivista valtakunnallistakin kyselyä muualla käynnissä olevista pelillisyyteen ja lukemiseen liittyvistä hankkeista ja toiminnoista, sillä tarkoituksella, että näitä toimintoja voisi ottaa käyttöön muuallakin. Yhteistyötä tehtiin ja rakennettiin myös eri toimialojen välillä. Esimerkiksi talvilomalle ideoitiin lapsille yhdessä kulttuurin ja liikunnan kanssa pelillinen omatoimisesti ulkona suoritettava Avaruusrata. Lukukoordinaattorien kanssa jaettiin puolin ja toisin hyväksi havaittua informaatiota. Nämäkin tiedot jaettiin luonnollisesti myös alueelliseen käyttöön.

Työpajat

Hankkeessa toteutetaan neljä erilaista työpajakokonaisuutta. Kolme työpajoista on muovattu hankkeen aikana, ja yksi poimittiin Mediakeskus Metkan cc -lisensoidusta avoimesti käyttöön tarkoitetuista valmismateriaalista. Myös tämä työpaja muovautui hiukan. Kouluyhteistyönä toteutettiin: ’Vinkkaa lempiteostasi – mitä kaikkea lukeminen nykyään voikaan olla?’ ja Metkan ’Voiko kirja olla kuin peli?’. Toiset kaksi taas toteutuvat työpajallisina koulutuksina kirjastolaisille ja avoimina lapsille suunnattuina työpajoina. Molemmat pohjaavat Vinkkaa lempiteostasi – Mitä kaikkea lukeminen nykyään voikaan olla? -kouluyhteistyö-työpajaan.

Kouluyhteistyö-työpajat                                               

Vinkkaa lempiteostasi – mitä kaikkea lukeminen nykyään voikaan olla? on tiivistettynä sekä ryhmä että yksilötyötä sisältävä työpaja, jossa valitaan itselle mieluisa teos (peli, elokuva, kirja tai sarja), jota vinkataan vertaisesti muille muovailuvahaolennon kera. Työpaja soveltuu hyvin erilaisten lukemisen tapojen ja teosten oivaltamiseen sekä jo luetun purkamiseen ja siitä kiinnostavien asioiden esiin nostamiseen. Vertaisesti ja leikillisyyden kautta saadaan muilta vinkkejä erilaisiin teoksiin, ja näin joku saattaa löytää itselleen kiinnostavan kirjan, joku toinen pelin, kolmas sarjan ja neljäs elokuvan. Lisäksi työpaja mahdollistaa keskustelun siitä, mikä kaikki ylipäätään lasketaan teoksiksi. Pilottien kokemuksella voidaan sanoa, että vinkatut kirjat, pelit, elokuvat ja sarjat todella jakautuivat määrällisesti varsin tasaisesti, ja näin jokaisessa luokassa.

kirja ja tabletti

Voiko kirja olla kuin peli? – työpaja (https://mediametka.fi/oppimateriaali/voiko-kirja-olla-kuin-peli/) soveltuu mainiosti luetun purkamiseen ryhmässä vertaisesti ja samalla sisäistetyn pohtimiseen pelillisyyden kautta. Lisäksi, samoin kuin Vinkkaa lempiteostasi, myös tämä työpaja soveltuu uuden löytämiseen, ja ennen kaikkea yhdessä käytävän (luku)keskustelun edesauttajaksi positiivisella tavalla. Kirjojen pohjalta ideoidut pelit, vaikka kyseessä olisivat olleet samatkin kirjat, muovautuivat joka ryhmälle erilaisiksi, ja näin molemmissa kouluissa. Pelien sisältöön ryhmät sen sijaan nostivat kirjoista useita samoja tärkeiksi kokemiaan elementtejä.

hahmon kuvausta tabletilla

Maininta siitä, että työpajoista otetaan ainakin osia jatkokäyttöön tuli molemmissa työpajoissa opettajilta spontaanisti esiin. On epäilemättä hyvä, että kirjoja ja muita teoksia päästään käsittelemään pelillisen leikillisyyden, ja ylipäätään tekemisen kautta. Tekemisen nähtiin myös tukevan luetun ymmärtämistä. Oppilailta anonyymisti post-it -lapuin kerätyn palautteen mukaan kukaan ei myöskään pitänyt toimintaa turhana tai typeränä, päin vastoin. Lappuja oppilaille jakaessani painotin, että niihin saa kirjoittaa mitä ikinä mieleen tulee, ja millä tahansa tyylillä, tai vaikka piirtää. Kaikki sallittua. Osiin papereita myös ilmestyi piirroksia, osa papereista taas täyttyi kokonaisista lauseista, osa yksittäisistä sanoista ja osa kaikkien näiden yhdistelmistä.

  • Tutkiminen. Kivaa. Mukavaa. Hauskuutta. Meri. Laiva. Kylmää.

– Se oli sekavaa, mutta jännää, mutta outoa ja joo. Kivaa! jee!

– Tämä oli hauska projekti! 😊

– Oli kivaa ja hauskaa vaihtelua

Oppilas: ”Saadaanko me nää oikeasti omaksi?” Opettaja: ”Kivaa nähdä ryhmien tekevän oikeasti yhdessä.”

Satu Aalto, projektisuunnittelija, Pelillisyyden uudet keinot kirjojen maailmaan -hanke, Turun kaupunginkirjasto