Amikset lukee Kajaanissa

Kajaanin kaupunginkirjaston Amikset lukee -hanke toteutettiin yhteistyössä Kainuun ammattioppilaitoksen (KAO) äidinkielenopettajien kanssa. Ehdotus yhteishankkeesta tulikin KAOn äidinkielenopettajilta. Hankkeen tavoitteena oli mm. ammattikouluopiskelijoiden lukemisen ja lukutaidon edistäminen sekä kirjastonkäytön lisääminen, kuten myös uudenlaisen yhteistyön luominen kirjaston ja KAOn välille.

Mitä tehtiin

Hankkeen aikana oli tarkoitus toteuttaa ammattiin opiskelevan lukudiplomikurssi, kerätä ja tarjota kirjavinkkejä, kutsua opiskelijoita kirjastoon, käydä oppilaitoksella, osallistaa nuoria ja mainostaa kirjalistoja kolmannelle sektorille. Paljon oli ideoita ja tehtävää, mutta toteutus sujui paljon odotuksiani kevyemmin.
Ammattiin opiskelevan lukudiplomi oli hankkeen suurin kokonaisuus. Lukudiplomin sisällöstä, toteutuksesta ja arvioinnista vastaa KAOn äidinkielenopettajat. Kainet-Finna-verkkokirjastoon luotiin Ammattiin opiskelevan lukudiplomille oma sivu, jonne kerättiin opettajien suunnitelman mukaan kirjavinkkejä kirjalistoiksi ja lyhyt ohjeistus diplomin suorittamiseen. Kolmen kategorian alle tuli yhteensä 40 kirjalistaa, niin kauno- kuin tietokirjallisuutta. Kuvituksen kirjakaruselleihin suunnitteli ja toteutti KAOn media-alan opiskelija. Näitä kirjalistoja mainostettiin myös paikallisille yhdistyksille ja yrityksille korvaavan työn mallin tueksi. Tarkoitus oli kerätä opiskelijoiden omia lukuvinkkejä videovinkeiksi someen ja erilliseksi vinkkilistakseen verkkokirjastoon. Tämä ei lopulta toteutunut suunnitelmien mukaan opiskelijoiden aikatauluhaasteiden vuoksi.
Kajaanin kaupungin nuorisopalvelut kiersivät KAOlla, lukiolla ja Kajaanin ammattikorkeakoululla pitämässä Kohtaamisia pop-upeja jo ennen Amikset lukee -hanketta. Kirjasto sujahti mukavasti mukaan näihin moniammatillisiin pop-upeihin ja sitä kautta pääsimme mukaan myös oppilaitosten muihin tapahtumiin. Vaikka hanketta tehtiin ammattikoululaisten hyväksi, kirjasto verkostoitui näiden pop-upien myötä myös lukion ja ammattikorkeakoulun suuntaan varsin mainiosti.

Kaksi henkilöä seisoo pöydän takana. Pöydällä on esitteitä.


Kirjastoon työpajoihin kutsuttiin KAOn Taide ja luova ilmaisu -opintojakson ryhmiä. Työpajat sisälsivät lähinnä sanataidetta ja kirjastoon tutustumista. Pyrkimys oli avartaa opiskelijoiden käsityksiä kirjallisuuden monimuotoisuudesta ja motivoida heitä lukemisen äärelle. Tarkoitus oli myös lisätä opiskelijoiden tietämystä kirjaston palveluista ja lisätä kirjaston käyttöä heidän keskuudessaan. Moni opiskelija muuttaa opintojen perässä muista kunnista Kajaaniin, joten ohjattu käynti kirjastoon luulisi helpottavan myös kirjaston käyttöä myöhemminkin.
Kirjastokäynnit suunniteltiin jokaisen ryhmän ja opettajan toiveiden mukaan. Autoalan opiskelijoiden kanssa tutustuttiin kirjastoautoon, ICT-ala pääsi tutustumaan videopelien pohjana oleviin kirjoihin ja laaja media-ala etsi kirjaston hyllystä oman alan aineistoa tekemällä kirjanselkärunoja. Osa ryhmistä kiersi pääkirjastoa etsien hyviä hengailupaikkoja, toisten kanssa kirjoitettiin yhteistarina BeeBot-ohjelmointirobottien avulla. Tehtävinä oli myös tietovisoja, kirjamaistiaisia, loruleikkejä ja satuhierontaa.

Onnistumiset ja vaikutukset

Kaiken kaikkiaan Amikset lukee -hanketta voi pitää onnistuneena. Hankkeen aikainen toiminta on vakiintunut, yhteistyö KAOn kanssa jatkuu ja verkostot myös muihin oppilaitoksiin ovat laajentuneet.
Vaikka moni opiskelija suhtautuikin kirjastovierailuun vastahankaisesti, osa heistäkin myönsi vierailun lopussa oppineensa kirjastosta uutta, saaneensa uuden käsityksen kirjastosta ja ymmärtävänsä käynnin hyödyn ja merkityksen. Kirjastohenkilökuntaa saatiin myös osallistettua vierailuihin esittelemään kirjastotyötä ja omia työtehtäviä. Kirjastossa käyneiltä opettajilta on tullut vain positiivista palautetta ja samat opettajat tuovat edelleen uusia ryhmiään kirjastoon. Ammattiin opiskelevan lukudiplomi on osa KAOn kurssivalikoimaa, joten verkkokirjaston kirjalistoillekin on jatkossa tarvetta. Kohtaamisia pop-upit ovat kasvaneet varsinaiseksi Kohtaamisia-verkostoksi, jonka myötä kirjaston yhteistyö muiden toimijoiden ja oppilaitosten kanssa kasvaa ja kehittyy koko ajan.
Amikset lukee -hankkeesta syntyi myös sivutuotteita. Kirjaston järjestämä digiopastus siirtyi KAOn ICT-alan opiskelijoiden harteille, eikä digiopastus vaadi enää kirjastohenkilökunnan läsnäoloa.

Pöydällä kirjojen sivuja ja kyniä blakcout poetrya varten.

Opettajien toiveesta kirjastoauto perusti kampuspysäkit Vimpelinlaaksoon ja Seppälään. Kirjastoauton pysäkkejä oli aiemmin kokeiltu oppilaitoksen asuntoloilla ilta-aikaan, mutta niissä ei ollut kävijöitä. Uudet kampuspysäkit aikataulutettiin niin, että käymään voi tulla vaikka opettajan johdolla ja ainakin Vimpelinlaakson pysäkillä onkin ollut kävijöitä lukuvuoden aikana.
Vaikka toiselle asteelle järjestetty ohjelma kirjastossa toistaiseksi räätälöidään ryhmäkohtaisesti ja lukudiplomin kirjavinkkilistojen päivittämisessä on oma urakkansa, voi suurimpana onnistumisena pitää sitä, että hankkeen myötä saimme uuden asiakasryhmän: toisen asteen opiskelijat.