Seinäjoen kaupunginkirjasto hallinnoi 1.7.2017-19.10.2018 Eepos-kirjastokimpan yhteistä, lasten lukemista edistävää Lukutohtori-hanketta. AVI:n avustus hankkeelle oli 50 000 euroa.
Lukutohtori-ajatus kumpusi tuoreen, laajan kirjastokimppamme tarpeista. Eri kokoisilla kirjastoilla oli erilaiset resurssit edistää lasten lukemista. Myös kouluyhteistyön perinne ja intensiteetti vaihteli paljon kunnittain. Siitä seurasi, että lasten saama lukutuki vaihteli kunnasta toiseen, eivätkä lapset olleet tässä suhteessa tasa-arvoisia keskenään.
Kuntoutusta ja hoitoa tarpeen mukaan
Eepoksen Lukutohtoriksi valittiin kirjastonhoitaja Outi Kukkonen Seinäjoen lasten- ja nuortenpalveluista. Hän räätälöi syyslukukautena 2017 ja kevätlukukautena 2018 jokaiselle 22 kunnalle omanlaisensa lukemisenedistämiskuntoutuksen. Kirjaston ja tohtorin suunnittelupäivässä käytiin läpi, missä kohtaa kirjaston alakouluikäisille tarjoamassa lukutuessa on kivistävä kohta. Tuota kohtaa lähdettiin sitten yhdessä parantamaan. Lukutohtorin keinovalikoimaan kuuluivat kirjavinkkaus, sanataidepajat, kirjailijavierailut, lukudiplomien käyttöönotto, henkilökunnan täydennyskoulutus, sarjakuvapajat, lukukerho, vanhempainiltoihin osallistuminen ja lukukoiratoiminnan edistäminen.
Tohtori tavoitti lapsia
Suosituin valittu menetelmä oli selkeästi kirjavinkkaus. Hankkeen aikana Lukutohtori veti kaikkiaan 196 vinkkaustilaisuutta. Lieneekö tässä jo vinkkausennätys? Kirjailijavierailuja järjestettiin 16 kunnassa, kahdeksan eri lasten- ja nuortenkirjailijan voimin, yhteensä 62 vierailua. Kaikkiaan hankkeessa toteutettiin noin 320 erilaista tilaisuutta ja ne tavoittivat yhteensä yli 8500 henkilöä. Suurin osa tilaisuuksista oli oppitunnin mittaisia. Joissakin kunnissa tavoitettiin kaikki alakoulujen oppilaat. Joissakin kunnissa taas keskityttiin erityisesti pienluokkien oppilaisiin, mikä oli myös hankkeen kohderyhmän määrittelyn mukaista toimintaa. Joissakin kunnissa Lukukoiratoiminta sai alkusysäyksensä tässä hankkeessa. Täydennyskoulutuspäiviä oli kolme ja niissä tavoitettiin laajasti kirjastojen henkilökuntaa ja jonkin verran myös opettajia.
Liian lyhyet pajat?
Hankkeessa kerättiin runsaasti myös palautetta, sekä aluksi että lopuksi. Se oli pääsääntöisesti kiittävää, Lukutohtori koettiin hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Palautteissa mm. todettiin, että esimerkiksi juuri vilkkaat pojat olivat erityisen kiinnostuneita kirjavinkkauksesta. Oppilaiden itsensä antamassa palautteessa puolestaan mainittiin, että kirjavinkkaukset ja sanataidepajat olivat niin mieluisia, että ne olisivat saaneet kestää pidempäänkin. Koulutuksiin osallistuneet ammattilaiset olivat sitä mieltä, että osaaminen lastenkirjallisuuteen ja kirjavinkkaukseen liittyen lisääntyi.
Kaikkiaan palautteiden ja tilastojen sekä itsearvioinnin perusteella voidaan sanoa, että hanke saavutti tavoitteensa hyvin. Haasteeksi muodostui lähinnä laaja maantieteellinen alue ja lyhyt hankeaika: Lukutohtorin työpäivät venyivät ja joissakin kunnissa tarve lukemisenedistämiseen olisi ollut paljon suurempi, kuin mitä hankkeen puitteissa pystyttiin toteuttamaan.
Sittemmin Eepoksen yhteinen hanketoiminta on tämän hyvän alun jälkeen jatkunut ja esimerkiksi Eepoksen lukudiplomi sekä palkittu Lukuliekki-peli ovat yhteishankkeiden tulosta.
Mervi Heikkilä & Outi Kukkonen, Seinäjoen kaupunginkirjasto